Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a year, but eventually it will subside and something else will take its place. If I quit, however, it lasts forever. (Lance Armstrong)

torsdag 12. november 2009

Lastsikringsfaglig meget svakt

Bjørns søndagstur ble av det dyre slaget....

Jeg skulle ut på min vandte søndagstur på sykkel, og bestemmte meg for å legge turen til høg-Jæren. For å slippe det kjedelige partiet fra Madla til Sandnes bestemmte jeg meg for å hive sykkelen på taket og ta Motorveien sørover. Sykkelen var sikret og låst i sykkelstativ på taket på egen bil. Sykkelstativet av merke THULE, og er laget for frakt av sykkel på tak. Skaden skjedde på motorveien utenfor Sandnes. Jeg hørte et lite dunk i taket på bilen, og da jeg umiddelbart kikket opp i bakspeilet, ser jeg sykkelen flyvende oppe i luften og forsvinne bakover og lande midt i veibanen bak meg. Denne blir så påkjørt av bilen som kommer kjørende rett bak meg, og kastet inn mot autovernet på den andre siden av veibanen. Jeg vrenger bilen inn til siden og løper ut for å sjekke skaden på sykkelen, for deretter å henvende meg til sjåføren av bilen bak…….”så du ikke sykkelen min komme fykende?”
Lærdom: Sikring av last er viktig. Sjekk at sykkelstativet er i tipp-topp stand. Tåpelig å bruke 25 000 på sykkel og 500 på stativ, eller?

Hendelse: Flyvende sykkel på motorvei
Skadet gjenstand:Sykkel
Skade: Knust sykkel-ramme og sal. 
       Ødelagt bremse og gir-wire.
Reparasjonskostnad: kr. 8798,15

4 kommentarer:

  1. Noe sier meg at avbildet sykkel ikke er modellen til 25K. Jeg venter i spenning på bildet av de faktiske skadene (og de forsikringsfaglige konsekvensene i forhold til det skademessige)

    SvarSlett
  2. Illustrasjonsfoto, forsikringsfaglig ble 3000,- tilbakebetalt.

    SvarSlett
  3. kjenner jeg som eier sykler hvis verdi er under kNOK 60, høyst betenkelig, minimum halve nettolønna bør som en tommelfingerregel settes av til sykkelrelaterte investeringer!

    SvarSlett
  4. Halve nettolønna burde jo bli noen hundre tusen det ?

    SvarSlett