Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a year, but eventually it will subside and something else will take its place. If I quit, however, it lasts forever. (Lance Armstrong)

torsdag 4. september 2008

No pain no gain. Birken 2008, Bjørns retrospektive analyse.

E' de ikkje herlig ? Fine meg,... Birken ble en kjekke tur på...... 3 timer 39 min ..... fine meg.... Ja, ja... man blir jo påvirket etter å ha bodd her på Vestlandet i 27 år, kånå snakker jo vestlandsk, alle 3 barna snakker Stavangersk,...eg like det ikkje...... Jeg stilte til start kl 08:50 i gruppe 23, bare 5 min bak elite damer, hadde fått tid til en liten 1/2 time's oppvarming med 2 gode bakkedrag på ca. 5 min hver. Beina føltes bra, tatt i betraktning at dette var en tidlig start for min bio-rytme, som normalt ikke piker før nærmere middnatt. Jeg kjørte oppvarming fram til 20 min før min start. Jeg følte jeg hadde fulgt min "pre-start routine" til punkt og prikke, med solid karbo-frokost 3 timer før start, etterfulgt av en grov skive 1 time før start, etterfulgt av 1/2 liter vann ca. 30 min før start, med tette inlagte pisse-pauser opp til innrulling i sluse 20 min før start. Jeg hadde lært av "Grenserittet-08".... (se technique a la Tour de France i tidligere innlegg). Må inrømme jeg ble litt paff da jeg oppdaget at jeg var sistemann inn i slusa, kanskje ikke helt ideellt.....men jeg lot meg ikke stresse for jeg visst at jeg hadde ca. 3 km på brei asfalt vei til å jobbe meg opp i pulja. Pang, der var vi i gang, jeg hadde klikket inn høyre bein i pedalen og strakte venstre bein godt bakover idet jeg aksellererte over el-start matta, .... "tok du han"? ....dere ingeniører...herregud, chippen er jo på venstre bein. Målet mitt var å kjøre meg raskt opp i feltet og samtidig bruke minimalt av krefter, dvs. du legger deg i bussen, men med en gang en rytter kommer opp på siden av deg i feltet og akselrerer framover så tar du hjulet hans og lar deg trekke opp i feltet. OK, hvor vanskelig kan dert egentlig være,.... neida, når du ligger i riktig pulje så funker strategien meget bra, og som sagt så gjort, i løpet av den 1'ste km var jeg helt oppe i ryggen på ledergruppen i pulja. Derfra la jeg meg på hjul, og kjørte på puls-kontroll opp til Skramstad. Jeg fikk meg en skikkelig opptur da jeg passerte på 32:35, uten å føle meg spesiellt sliten. Avg puls 84% og speed 20,2 km/t, det var godt under skjema til 3t 40min, ....i fjor hadde jeg passert på 40min 30 sek og hadde følt meg helt på felgen,.... kunne dette holde? Vel, Birken er et langt ritt, og man vet ikke helt hva som skjedde før man er i mål. På vei ned til Djuposet mistet jeg en av mine to fulle flasker med energi-drikke. Jeg vurderte ett sekund å stoppe, med fant ut at jeg heller kunne ta med meg væske på drikke stasjonene. Kanskje ikke så lurt likevel for jeg ble følgende for kip på drikking fra min eneste flaske. Fra Djuposte og opp gå-partiet gikk det litt for rolig. Jeg passerte Bringbu på 1t 13min 05 sek, og her hadde jeg da tapt ca. 2-3 min i forhold til åpningstempo. Her er det litt "Læring" ! Vider opp til Kvarstad gikk det bra, stitt fart på 26,2 km/t, og passering på 2t 04min, mao. 1 min under skjema til 2t 40min. Bra og motiverende. Men, så videre opp mot Rosinbakken følte jeg det begynnet å gå tyngre. Jeg følte jeg trengte drikke, men ingen av de private langesonene var spesiellt interessert i å gi meg en ny flaske, så hva gjør du da, .... jo du trader din tome flaske mot en full flaske, og greit nok, men jeg tror det kom litt for seint. Ryttere kom sigende opp bakfra, og jeg sleit meg å holde fart og puls oppe. Jeg prøvde å kompensere med å ta 2 tuber gel på styrten, men igjen, tror dette kom litt for seint. Jeg klarte å henge meg på gruppa mi opp Rosinbakken, men så videre opp til Elgåsen måtte jeg slippe, og igjen videre opp til Storåsen. Ikke optimalt, men jeg passerte likevel Storåsen på 2t 56 min 56 sek, som var 1,5 min forran skjema til 2t 40min. På vei ned fra Storåsen og til mål (24 km) fikk jeg krampe på innsiden av begge lårene. Hva i huleste var dette for noe? Vel, jeg ble jo livredd og lurte på hva jeg skullle gjøre for noe. Jeg reiste meg i salen, og tøyde så godt som mulig, og lot beina spinne raskt på lett motstand. Men, det frusterende var at flere grupper stakk av gårde fra meg. Her er det litt "Læring" ! Dette ville aldri ha skjedd dersom det ikke hadde vært for disse krampene. Hva kunne dette skyldes? Er det noen som har noe gode råd? Estimert tap fra Storåsen og til mål 2 er 2-3 min. Oppsummering. Jeg klarte merket, .....Bra kjørt opp til Skramstad, tapte 2-3 min opp til Bringbu, bra kjørt opp til Kvarstad, tapte 2-3 min opp til Storåsen, tapte 2-3 min ned til mål. Kom inn på 3t 39 min og klarte merket med ~9 min margin. .... Fine meg ! Special thanks to: Arne for his continues motivation throughout 2008, Håvard for his outstanding expertice and theoretichal knowhow, Helge for his willingness to give it 110% all the time and every time, an last but not at least; Jan Olav for making it so much more fun to go and ride with TGD !!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar