Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a year, but eventually it will subside and something else will take its place. If I quit, however, it lasts forever. (Lance Armstrong)

tirsdag 19. mai 2009

Contador Øverby i Garborgland



.


Jeg stillte til start med kun et mål for øye, å slå min gode gamle venn "Olav". Han har mobbet, lekt og kjørt fra meg i alle år, og tiden har lenge vært moden for å sette han på plass. Vi hadde begge gjort vårt ytterste for å piske opp stemningen og psyke ut hverandre med 4-5 daglige e-mails over de siste 2 ukene. Vi var begge seedet i pulje no. 2, og nervøsiteten var til å ta og kjenne på....... Det blåste frisk bris fra øst-sørøst, noe som betydde sterk motvind i starten og opp bakkene til toppen på 305 moh. Detta blir knall-tøft, så her gjaldt det å kjøre smart. Vi i Hafrsfjord SK har en liten fordel i at vi kjenner løypa godt og vet hvilke partier vi må ligge langt framme i gruppa for ikke å bli kjørt av. Blir det luke i denna motvinden så kan du gjemme å se mer til de gutta. Herlig, solen skinner, det er 16 gr.C, og vi kan kjøre i kort. Klar til Start; her gjelder det å være aggresiv i hodet, tråkke til i pedalene, henge seg på der framme og komme inn i ei god gruppe. Desverre krever sykkel litt mer enn "the famous 6*P's" på jobb ....... "Proper Planning Prevents Piss Poor Performance", for å sikre et godt resultat......du må faktisk ha noen mil i beina også. OK, starten går; kraftig motvind,... kjenner med en gang at her blir det ikke morro hverken å ligge alene eller leke "matsjo hare"......gruppe er definitivt tingen. Skitt,...det har visst resten av feltet også funnet ut, ...det ropes...kjeftes....knuffes....skriker i bremser....Ups, der kjører rytteren forran meg framhjulet sitt fast i fe-rista og går på hode over sykkelen....det så ikke bra ut......, men jeg klarer heldigvis å styre unna. Jeg ligger i bra gruppe (15 mann) oppover bakkene til toppen, men motvinden er sterk og jeg må jobbe knall-tøft for å henge med. Passerer høyeste punkt 4 min etter skjema til 2t 10min. Who cares .... så lenge "Olav" ligger bak. Vi kjører ~40 km/t ned mot Ålgård med vinden på skrå bakfra. Rett før vi svinger inn på det teknisk krevende partiet langs jernbane-sporet mot Figgjo tar jeg en "Hushovd-spesial" og kjører meg fram i teten av gruppa. Dette strekket er ca. 10km langt med kun en mulighet til forbikjøringer, ....."this is my land".......og her er Hafrsfjord SK gjengen lokalt kjent. Svinger av fra jernbanen på 1t 24min....positiv overaskelse.....har faktisk tatt igjen de 4min jeg tapte opp til toppen. Herfra og inn til mål er det 19 km, med en del tøffe stigninger. Pulsen svinger som en Jo-Jo,.....85-91%.......men "Olav" er fortsatt bak.....kommer han sigende nå så dør jeg...... Jeg kom i mål på 2t 08min. Det ble rekord for min del og en forbedring på 6min fra i fjor,.....og ikke minst .... "jeg viste han grusveien" Statistikk: 60km løype med fart på avg 28.0 km/t og puls avg 84% Dette rittet var også seedingsritt for Birken, så det kan bli spennende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar