Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a year, but eventually it will subside and something else will take its place. If I quit, however, it lasts forever. (Lance Armstrong)

mandag 4. mai 2009

Rapport fra Mairittet (Contador Øverby)


Girona 22032009(002)
Originally uploaded by janolaveide.

Spennende, dette var mitt 2'dre landeveisritt. 1'ste mai rittet er et klassisk ritt i Rogaland og ble faktisk arrangert for 35 gang. Rittet kjennetegnes med en ganske flat løype på 67 km,......samt en haug med kåte okser på vårslepp....flere jeg normalt spotter med sidetaske på veien mellom byen og Statoil Forus.

Det var med fryd og frykt jeg stillte til start...AJ's historier om "kammikase riders", amatørenes revitalisering, hengemager på Zipp-hjul, 45-åringer i overgangsalder, alle "sykle-til-jobben" damene som nå skulle vise mennene sine vinterveien m.m. ...... you get the picture??? herregud, jeg var jo bare ute etter en bra gjennomkjøring før mountain-bike sessongen starter 16 mai.....scary!!! ...på en skala fra 1-10.....sikker 9'er..... spooky!!!

Jeg hadde bedt om seeding og fikk det, det betyr pulje no. 1.....gamle minner fra Grenserittet 2008 kommer snikende (se tidligere inlegg på TGD).... nei, her var det ikke snakk om å la de negative tankene få ovetaket.....her var det kun en ting som gjalt.....henge på så lenge jeg orket, komme inn i en bra pulje, og sitte med inn til mål.

10 min til start; Heisan, der er jo AJ....okey....vi kan jo alltids starte opp sammen.....

Starten går; å fytti katta.....folka trår jo som de har fanden i helene.....70%....75%....80% etter 1 min.....85% etter 2 min....hurra....hjelp.....Okey da...der har vi ryggen til AJ...la oss henge oss på den...han skulle jo åpne kontrollert og safe. Jeg trår det jeg makter, feltet strekker ser ut over 100m-200m-300m, detta går vanvittig fort...40 km/t.....nå skal dau-kjøttet ristes av.

5 min kjøring; har ryggen til Arne rett forran meg......pulsen er 90%....farta er >40 km/t.......hva skjer....ryttere kommer sigende forbi på begge sider.....detta ser ikke bra ut....

10 min kjøring; jeg ligger nesten helt sist i hovedfeltet nå, men ser AJ rett forran meg,..... passerer Kværneland med avg. speed på +39 km/t og 90% av max puls, ....dersom jeg ikke roer ned nå kommer jeg til å gå på en real smell. Fyren forann meg slepper tet-gruppa.....FFF nå var det løpet kjørt....for en lettelse, ....nå kan jeg endelig få roet meg ned. Men, nei,...en rett bak meg roper..."La oss kjøre rule"!!! ...i løpet av 10 sek så er vi 10 mann som kjører fin rulle.

Resten av løpet er egentlig historie; løpstiden min ble egentlig satt er og da.....dvs. der jeg slapp hovedfeltet avgjorde hvor sterke ryttere jeg havnet i rulle med og sluttiden min i mål.....mao. hadde jeg presset enda hardere kunne jeg ha gamlet på å henge med eller gå på en kjempe smell. Jeg tror jeg valgte riktig....og gruppa jeg endte opp i fungerte relativt bra. Vi tok igjen små grupper på 2-5 ryttere hele veien inn mot mål, noen klarte å henge seg på og noen hadde parkert fullstendig ....møtt den beryktede veggen...you know.

Jeg kom i mål på 1t 52min, eller 35.8 km/t avg speed, og var godt fornøyd. Jeg fikk tilnærmet sjokk da jeg sjekket Garmin og registrerte en snitt puls på 85% av max puls. Så høyt har jeg aldri vært før......, okey, noter dette som en god terskel test.

AJ bekreftet stor kjørestyrke og farlig god form, og rullet inn på 1t 47min. Regner med han leverer egen "post mortem".

Neste ritt på kallenderen er Garborgriket Rundt den 16 mai. Dette blir første terrengritt for sesongen, er seedingsritt for birken, og jeg går for pers. Time to beat: 2t 14min "P".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar