Pain is temporary. It may last a minute, or an hour, or a day, or a year, but eventually it will subside and something else will take its place. If I quit, however, it lasts forever. (Lance Armstrong)

tirsdag 5. august 2008

Sterk innsats av Bjørn i Grenserittet

Klubbrekorden til kapteinen holdt, men ikke med stor margin. Bjørn har gjort store framskritt i år.
29 km 1:18:52 1:18:52 22.07 2:43 
50 km 2:06:47 0:47:55 26.30 2:17 
70 km 2:48:09 0:41:23 29.00 2:04 
80 km 3:07:43 0:19:35 30.66 1:57 

Jeg reiste til Strømstad full av optimisme, meget fornøyd med å ha blitt seedet i pulje 1 og det hadde jeg fikset for kun Kr. 50. Vel, det regnet, men pytt..pytt, det blir jo likt for alle. På start-streken begynnte jeg å få bange anelser om at jeg kanskje måtte gi litt ekstra gass i starten for å komme tidlig inn i første bakke, disse gutta så merkelig "lette" ut, og bedre ble det ikke når rytteren ved siden av meg fortalte at han hadde vært med å sette merke-tiden på Birken de siste 3 årene. Det ble kjørt ~2 km "master-start", følte jeg hang godt med der, men ca. 100m før tids-starten eksploderte feltet......., og snipp-snapp-snute, så var pulje 1 borte. Psyken hadde fått seg en liten killevink og jeg ble liggende å pushe vind alene, ....... hadde heller ikke fått mulighet til å late vannet før start i Strømstad så jeg gjorde en rask vurdering; skal jeg ta en "on the fly a la tour de France (dette ser jo alltid greit ut på TV) eller skal jeg ta en liten Pit-Stop? ..... vel jeg hadde jo aldri trent på option 1 og så for meg at dette fort kunne gå litt galt, så jeg valgte option 2, .... kunne jo like godt spare litt på kreftene å lade opp til gutta i pulje 2 kom sigende. Jeg sleit den første delen av løypa, regnet hadde gjort terreng-partiene blaute, gjørmete og de sugde vanvittig med krefter, mao. typisk løype som favoriserte disse "lette" pulje 1 rytterne. Dette ble litt for teknisk krevende for meg og jeg måtte av sykkelen flere ganger. Jeg passerte første mellomtid på 1t 19min, og innså at jeg allerede var 7min bak et skjema til 3t. Demotiverende. Men, da jeg rundet toppen og krysset riks-grensen ved ~33 km, fikk 3 km nedover-bakke på asfalt og heng på noen pulje 2 ryttere, så begynnte det å gå bedre. Beina føltes OK, kjekt med selskap igjen, .... motiverende. Det gikk bedre opp til andre mellomtid ~50 km på ca. 200 moh. Til tross for at jeg mistet en full drikkeflaske og måtte stoppe på service ved 45 km for å fylle, mistet racing brillene mine, så passerte jeg 9min bak skjema til 3t. Derifra og til tredje mellomtid ved 70km lå jeg i bra grupper og det gikk det fort (29 km/t). På siste strekket inn til mål gikk det hovedsaklig nedover med ca. 100 m fall, og her sprakk gruppene opp. Kom i mål på 3t 7min 43 sek, og så ut som jeg hadde vært i krigen der borte i Sverige. Oppsummering: Grenseritt løypa er ei flott løype som skiller, den er hard, spesiellt opp til riksgrensen ved 33 km, alle terreng-partiene er teknisk krevende, og løypa blir betraktlig tyngre dersom det regner. Resultat: 23,9% bak klasse-vinner. 20,7% bak top 5 i min klasse. Det blir spennende å se om jeg klarte å forbedre seedingen min til Birken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar